April 18, 2008

Det bara fortsätter…

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 12:14 pm

Mordhota advokaten… cheesus… Om tre personer har ringt så finns det minst 3000 som tänker likadant men som inte går till handling och hotar…

Som jag sa, vilket tydligen upprörde vissa av mina läsare, folks engagemang i Englafallet är helt bortom vett och sans. Och det är en åsikt som jag känner mig ännu mer stärkt i trots mothuggen jag fick. Folk bryr sig allt för mycket om detta för att det ska kunna betraktas som sund empati - det är smått labil fanatism det vi ser idag och media bär en stor skuld i att folk överengageras eftersom de bara fortsätter och fortsätter med att gräva i fallet. Vi börjar få ett Texas-samhälle där lynchmobbar vill hänga vissa och  samtidigt sätta andra på piedestaler - samtidigt som riktiga samhällsproblem är något man blundar för. Kritiserar man dessa människor är man "oempatisk". Kritiken når liksom inte fram hur man än försöker. Nej, det är "bra" att folk visar engagemang, för det "visar att vi bryr oss" heter det… och "död åt brottslingarna"…. *suck*

[godwin] Jag skulle vilja påstå att engagemang i sig så fan heller definierar hur bra något är. Hitler Jugend var tex jävligt engagerade, utan att det var det minsta bra. [/ Godwin]

Folk är fanimig psykotiskt engagerade kring Engla-fallet. Det här med "att bry sig" har passerats för länge länge sen. Nu är det ett sjukligt frossande i en ohelig kombination av hat mot mördaren och kitschiga sockersöta hyllningar till Engla som visar att det är fler i landet än Englas mördare som borde ha psykvård.

Mvh Nihonshu - som seriöst längtar efter dagen då Engla-fallet försvinner från alla tidningars löpsedlar och förstasidor eftersom han är trött på att få folks missriktade känslor upptryckt i ansiktet. 

10 Uttalanden »

The URI to TrackBack this entry is: http://nihonshu.blogsome.com/2008/04/18/det-bara-fortsatter/trackback/

  1. Håller helt med. Denna hysteri runt Engla är direkt sjuklig. Och de som hotar eller hatar mördaren visar sig med ens inte vara bättre människor än han är, och besvarar däremd själva frågan “hur kan sådant hända”?

    Comment by Lasse2 — April 18, 2008 @ 12:30 pm

  2. Mina egna anledningar till att följa Engla-fallet (engagera mig kan jag inte med någon rimlig definition av begreppet sägas göra):
    .
    * Hela dramat utspelar sig bara några mil från där jag växte upp (ett av våldtäktsförsöken som Eklund misstänks för skedde till och med i min hemstad). Det blir helt enkelt ett stycke lokalhistoria vare sig jag vill det eller inte.
    .
    * Det är intressant att se utredningspusslet läggas. Det fascinerar mig, helt enkelt.
    .
    * Återfallsmördare av det här slaget är fascinerande. Jag kan inte låta bli att tycka att hela psykologin och alltihop är intressant.
    .
    * Hur ärendet hanteras kommer att säga oss många intressanta saker om hur svensk polis och svenskt rättsväsende fungerar. Hur Eklund döms, och på vilka grunder, är rättspolitiskt intressant.
    .
    Så-känner-faster-Agda-som-bjöd-Engla-på-bullar-för-två-år-sedan-reportagen kan jag däremot vara helt utan.

    Comment by Magnus — April 18, 2008 @ 12:37 pm

  3. Lasse2: Exakt. Bismaken man får i munnen från folk som talar om empati och hat i samma mening är vidrig.

    Comment by nihonshu — April 18, 2008 @ 12:37 pm

  4. Magnus: Visst är kriminologi alltid lite intressant. Och visst kan vissa som har mer geografisk närhet såklart har mycket mer legitim grund att vara intresserade.
    .
    Men det är så mycket mer än detta som det här fallet har lett till. Jag bara väntar på en röd Engla-dag i almanackan…
    .
    Jag misstänker att en av anledningarna till att jag blir trött på det hela är att jag faktiskt inte ser mord på barn som något som är så enormt mycket hemskare än mord på vuxna. Varför skulle det vara hemskare att en 10åring dör än att en 20åring dör liksom.. båda har “livet framför sig”. Men i media och i folks ögon är mordet på en 10åring enormt mycket värre… något jag alltså inte alls håller med om.

    Comment by nihonshu — April 18, 2008 @ 12:39 pm

  5. Det är väl självklart att våldsdåd mot barn väcker mer känslor: De är svaga och kan inte försvara sig. Skulle nog vilja påstå att samma bedömning gäller för våldsbrott mot gamla, handikappade osv. Därmed inte sagt att inte brott mot folk som du och jag (män i våra bästa år…) inte väcker någon empati, men det skapar inte något ramaskri iallafall…

    Comment by Jens — April 18, 2008 @ 1:43 pm

  6. Om du åsyftar min kommentar Nihonshu så vill jag bara försäkra dig om att jag inte alls blev upprörd av din post. Tvärtom, jag tycker faktiskt att det är uppfriskande att du har stake att framföra en “kontroversiell” åsikt kring ett fall som engagerat många (bland dem finns ju de som du mkt riktigt påpekar drivits till vansinnets brant). Jag håller inte med dig (om allt) i det här fallet, men jag blir inte det minsta upprörd

    Comment by Djingis — April 18, 2008 @ 4:33 pm

  7. Djingis: Låter bra. Och jag åsyftade inte bara dig, utan även den andra kommentaren jag fick. Och naturligtvis alla reaktioner rent allmänt som man ser i TV osv. Jag formulerade min bloggpost lite otydlig på den punkten kanske.

    Comment by nihonshu — April 18, 2008 @ 6:10 pm

  8. Eftersom jag skrev det andra inlägget bör väl även jag svara…
    Är inte helt säker på vilka argument som är riktade till mig och vilka som behandlar ämnet rent allmänt, så jag får väl börja med att klargöra ett par saker. Jag skulle aldrig kalla dig eller någon annan oempatisk baserat på vad du skrev i ditt första inlägg. Det var en legitim invändning, som jag dock inte delar fullt ut. Vidare tar jag naturligtvis avstånd från människor som ringer och hotar försvarsadvokater och dylikt. Gillar inte heller lynchmobbmentalitet. Tycker inte att Anders Eklund skall dödas, varken av staten eller av allmänheten. Min största invändning mot din första blogpost rörde framförallt argumentet ”varför bry sig om Engla när tusentals barn dör varje dag”. Som jag skrev tidigare anser jag det naturligt att engagemanget ökar ju närmare offret kommer en själv och ens egen situation. Naturligtvis är det media som är ansvarigt för att detta mord berör fler människor än ”vanliga” våldsdåd. Att det initialt rörde sig om ett försvunnet barn med okänt öde ökar mediedramaturgin och spär på incitamenten att skriva om saken, vilket jag kan förstå. Har verkligen medias inställning till sådan här saker ändrats genom åren? Var bara fem år när Helen i Hörby försvann, så det vore intressant att höra om hur reaktionerna såg ut då…

    Att barnamord anses som värre än mord mott myndiga kan nog till viss del härledas ur en biologisk betingad reflex, speciellt hos föräldrar. Kanske finns det också en implicit kristen orsak, då barn ses som fria från synd…

    Mvh

    Comment by David — April 18, 2008 @ 7:11 pm

  9. David: Okej, då är jag med på din ståndpunkt. Till det övriga du skrev:

    1 Helenmordet möttes av starka reaktioner, men inte lika långrandiga och sentimentala - men idag så haussar media upp det på ett sätt man inte gjorde då. Sen var det även ett extremt brutalt mord där mördaren drog ur tänderna på henne och stack ut ögonen på henne… medan hon levde. (Kan knappt säga det utan att må dåligt..)… sen lät han henne svälta..och till sist begravde han henne levande i en sopsäck ute i ett stengärde…
    .
    Kanske utan jämförelse det mest brutala mord som begåtts i Sverige i modern tid, så där är det ju inte bara åldern som är relevant. Fast de detaljerna var iofs hemliga under utredningen och har först på senare år kommit fram iom att man grep honom.
    .
    2 Kristendomen har inget med extra moral kring barn att göra. Fram till början av 1900talet så betraktades barn som mer eller mindre själlösa fram till 7-årsåldern. Döpta eller inte döpta så fick väldigt få barn som dog i ung ålder en grav av det skälet - ett kristet skäl.

    Comment by nihonshu — April 18, 2008 @ 9:41 pm

  10. Ett barn blir mördat. Vi vet ännu inte på vilket sätt. En pöbel av människor vaknar till liv som vill se blod och lidande.

    12 april blir en narkoman torterad på Hallandsåsen. Han får spik genom armbågar och knän. Ögat fylls med flytande stearin och tårna kapas. Ena örat skärs av. Personen lämnas skrikande att dö i en jaktstuga. Polisen finner honom framåt morgonen. Var är pöbeln nu? Har media så stor makt att få andra att hata?

    Comment by Fotograf — April 18, 2008 @ 10:00 pm

RSS för kommentarer på denna post.

Lämna ett uttalande

HTML tillåten: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>

Kommentarer kan ibland fastna i spamfiltret för moderation - ha tålamod - de försvinner inte.
Jag som kommenterar här godkänner reglerna (finns under "om Nihonshu"). OBS! Om du kommenterar på inlägg som är äldre än 1 år är det väldigt osannolikt att jag kommer besvara det.



Anti-spam measure: please retype the above text into the box provided.

Get free blog up and running in minutes with Blogsome | Theme designs available here