September 29, 2006

Darwins mardröm

Filed under: _ Gamlabloggen, Dokumentärer - nihonshu @ 2:41 pm

Dokumentären Darwins mardröm gick på SVT igår kväll. Handlar om fiskeriindustrin kring Victoriasjön. Man kan av titeln tro att den handlar om miljöproblem, men den handlar primärt om ekonomiska och sociala problem.

Det var en riktig magsup den här filmen. Om ni sett Lilja-4-ever kan ni kanske förstå känslan den förmedlade av hopplöshet och elände. Fy fan vilket jävla eländes skitliv många i världen lever. Och fy fan faktiskt vad vi i Västvärlden inte gör saken bättre. Nej, det är knappast så att hela skulden på Afrikas problem ligger i kolonialism eller globalism, men som den här dokumentären visade: Det finns en hel del bekymmer som inte kan skyllas på annat än oss. Om inget annat, kan ingen som sett bekymren förneka att västvärlden faktiskt stjälper mer än underlättar för förbättringar ibland.

Så här ligger det till kring "the great lakes" i Tanzania-området:

Nån nisse implanterade den delikata och snabbväxande Nilaborren i Viktoriasjön för 40 år sen. Idag är nästan alla andra inhemska arter utrotade av denna glupska rovfisk vilket gör att sjön slammar igen och dör då en del av dessa arter åt alger. Så sakteliga kommer även Nilaborren dö pga detta. Redan nu syns kannibalism hos arten pga födobrist. Dvs snart är sjön steril.

Nilaborren ger ett par större företag en god inkomst (eller den var god, den minskar numera pga övermättad marknad). Folk från hela regionen lockas till platsen i hopp om arbete. Kvinnor prostitueras, män från landsbyar blir fiskare - AIDS sprids som en löpeld och tusentals dör i området av det. Som jag begrep det så äger fiskeriförtagen rättigheterna till fångsten, dvs fiskarna måste sälja, och själv har de inte råd att behålla något. Att köpa tillbaka fisken på marknad är otänkbart - Nilaborren är för dyr för deras plånböcker och dem är där för att tjäna pengar att skicka hem till sina familjer. Och eftersom ingen annan fisk finns i sjön, så tvingas dem köpa fiskrens. Jo ni läste rätt. Fiskrens. Ca 2 miljoner Afrikaner kring Viktoriasjön äter stekt ruttet fiskhuvud varje dag. Fiskhuvud som transporterats från fiskfabriken, dumpats på marken, och som sen anställda på ett sånt här konstigt "fiskhuvud-till-mat"-företag plockar upp för hand och hänger upp för torkning, utomhus. Från blöt lerig mark upp på ställningar fulla med flugor och fåglar. Överallt kröp maskar och en person i filmen berättade hur gaserna där gjorde att hon fick problem med synen, det sved i ögonen (!) Och att man nästan alltid är magsjuk när man jobbar där. Det var som 4e nivån i helvetet - jag har fan nästan aldrig sett en vidrigare syn än denna. Och den här ytterst undermåliga dieten, som säkert är smått livsfarlig också äter 2 miljoner afrikaner varje dag medans fiskfileerna skickas till Europa/Japan. Man fick också följa internationella konferenser på besök från tex EU. Det var bara axelklappningar och löften om förbättrade handelsavtal och ingen ville se baksidorna. Ett annat problem var att varutransporterna med fisk till EU förde med sig smuggelvapen från Europa rakt in i regionens problemhärdar.

Folk svälter alltså, mat finns men exporteras till en överfylld marknad till små vinster istället för att nyttjas av dem som verkligen behöver det. 95% av vinsten går till internationella företag och landets befolkning tjänar inget på det. Nej, utan industrin hade inget jobb funnits, å andra sidan hade dem haft mat istället och bott kvar i sina landsbyar och sluppit undan alla av slummens andra bekymmer med våld, mord, Aids och svält.

Runt i byarna syntes missionärer överallt, kristna och muslimska - folk som "hjälper" de svaga och fattiga med böner och predikan om avhållsamhet. Kondomer skall man akta sig för, det är bättre att inte ha sex med prostituerade. Visste ni att om man berättar för himlen att den skall börja regna så gör den det också? Jag behöver inte nog tydligt understryka vilket jävla kontraproduktivt opium för folket de missionerande religionerna är. Gör folk lite gladare i eländet javisst, men gör också att de tänker mindre på hur de kan förbättra situationen och skrämmer väck dem från att skydda sig vid sex. Missionärer - detta jordens värsta gissel.

Problemet är definitivt inte bara internationella samvetslösa företag som för pytteliten vinst plågar miljoner. Problemet är självklart att folket fastnat i ett dödläge där de inte kan ta sig ur det. Det finns ingen solidaritet och folkgår faktiskt ofta runt och längtar efter krig, eftersom krig skulle innebära jobb som soldat med mat på bordet och en liten lön. Helt otroligt nog är detta en vanlig inställning faktiskt.

Jag är inte kommunist, men ibland undrar jag om inte lite solidaritet istället för själviskhet inte skulle kunna göra för folk som lever så här. Vad stora delar av Afrika skulle behöva är förmågan/viljan/chansen att helt utan påverkan från omvärlden få tid på sig att forma sina egna stater och att de lärde sig innebörden av solidaritet. Man bygger inte upp ett rikt land genom att roffa åt sig matskålen, man gör det genom att plantera ny mat. Men för att det skall gå får ju inte en främling (EU) äga alla rättigheter och omöjliggöra ett sånt företag. Dvs alla internationella företag som kommer dit och utnyttjar resurser som landets egna befolkning skulle behöva borde faktiskt förbjudas eller iaf regleras enormt mycket hårdare.

Men vem skall se till det? EU tjänar in skattepengar på de avtal som våra företag tjänar och vi vill köpa fisken från dem till våra delikatessdiskar - plus att i CV ser det bra ut för EU att vi "hjälper" länderna med att bygga upp industrier. Och de lokala härskarna… vill bara smörja kråset likt alla despoter.

Det är en riktigt jävla eländig värld där inga lösningar finns, och ingen maktfaktor i världen står på de som drabbas sida. Socialister vill pumpa in mer kontraproduktiva bidrag som ger bidragsberoende. Globalister ser bara närsynt fördelar med att öppna industrier i fattiga regioner.. "mer jobb ju åt de fattiga"…  

Jag kan sitta här och beskriva problemet, jag kan också lätt avfärda de naiva lösningar som folk på yttersta högern och vänstern har för världens ekonomiska problem, men nej, jag har ingen egen bra lösning. Jag ser bara vad som definitivt inte funkar iaf - och det är läget nu med korrumperade statschefer, ostyrda globala företag som kan bete sig som de vill utan samhällsansvar och naiva EU som skakar hand med dessa två parter och ger det lagligt stöd. 

Globalisering gynnar tveklöst många delar av världen - Indien och Kina tex. Framförallt den fattiga delen av världen som kan erbjuda gott om arbetskraft, men inte när lokalbefolkningen inte får ta del av vinsten som ett internationellt företag gör - som på många platser i det korrumperade Afrika - då påminner det mer om kolonialismens utsugning. Det måste till extremt mycket hårdare lagar kring internationell exploateringsindustri.

http://www.darwinsnightmare.com/ 

 

September 27, 2006

genrernas förlovade värld

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 4:23 pm

När är något saga, mytologisk berättelse, fantasy, fiction eller science fiction egentligen? Finns det nån skillnad? Jag blir allt mer luttrad över hur godtyckliga nyansskillnaderna är och hur ofta något kan sägas vara allt på samma gång. Här är min tolkning: 

Saga. En fiktiv berättelse, utspelas i en fiktiv historia och ger ibland skenet av att vara en verklig berättelse. Kopplat till släkten och familjer ofta. Eller har ett syfte gentemot barn. Har alltid en sensmoral. Tidslös genre. Tydligt statusdefinierat begrepp som folk tar subjektiv värdeställning kring. Nyckelord: Identitet

Mytologi. En fiktiv berättelse, skiljer sig från sagan genom att vara kopplad till religion istället för till släkten och familjer. Ses även som sann skildring av historien av vissa. Tydligt statusdefinierat begrepp som folk tar subjektiv värdeställning kring. Nyckelord: Förklaring av världen

Fiction. Allmänt begrepp för påhittade berättelser som täcker in allt annat som beskrivs här - men ändå inte då den ibland ses som "egen" genre. En slags övergripande beskrivning på allt skönlitterärt - men ändå inte. Saknar dock helt statusepitet. Luddigt.

Fantasy. Betyder alltså egentligen samma sak som fiction men får ses som en underkategori. Men syftar snarast på berättelser som tar element från sagornas värld. Skiljer sig från science fiction på två punkter: Frånvaron av kopplingar till nutida socialrealism och en förenklad filosofisk diskussion och att fantasyn kategoriseras av att vara low-tech. Tydligt statusdefinierat begrepp som folk tar subjektiv värdeställning kring. Nyckelord: Berättelse

Science Fiction. Påminner om fantasyn, men har fritt spelrum för att kunna inkorporera moderna filosofiska diskussioner och socialrealism och är nästan uteslutande high tech (ibland postapokalyptiskt lowtech). Nyckelord: Framtid

Det är definitivt så att fantasy och sci fi är de ämnen som oftast inte går att särskilja. Inte om man stereotypt ser på dem som folk ibland gör. Dvs är det rymd är det sci fi, är det svärd är det fantasy. Oavsett allt runt omkring. För mig är fantasy ett mycket bredare begrepp än sci fi. För mig är scifi alltid en berättelse i framtiden (dvs star wars är inte scifi). För mig är scifi alltid en berättelse som problematiserar mycket kring filosofi och teknologi. Sen finns det sci fi som utspelas i low tech världar, eller i världar där man inte riktigt vet kopplingen till nuet. Då blir dem även fantasy. Star Wars är fantasy med inslag av Sci Fi. Har man ingen koppling till jorden är det alltid först och främst fantasy. Gene Wolfes Shadow and Claw är på jorden, i framtiden, men det är en low tech värld, så den blir fantasy. Det är inte att den är främmande som gör den fantasy utan det är att den är lowtech. För Stiftelsetriolgin är också främmande som fan, men den är high tech. Sen kan formatet skifta, man kan ha skräck, sociala relationer, sagor, eller filosofi som berättandegrund för att ytterligare förvirra folk. Filmen Alien tex, är det skräck eller sci fi? Som jag ser det är det båda ting lika mycket. Det är framtid, det är teknologi, det är kopplat till filosofiska diskussioner (stora giriga företag). Men det är också skräck - fast det är det bara dramaturgiskt. Nyckelordet är alltså dramaturgi som det som förvirrar folk.

Star Trek är såpopera dramaturgiskt, men är high tech framtid och EXTREMT mycket filosofiska problematiseringar i storyn, dvs sci fi. Slutsats: Sci fi.

Star Wars är fantasy dramaturgiskt, men sci fi kosmetiskt. Slutsats Fantasy

Alien är Skräck dramaturiskt, men scifi förövrigt. Slutsats: Både och.

Stiftelsen är … fan inget alls dramaturgiskt och scifi förövrigt. Slutsats Sci Fi

Sagan om ringen är fantasy/äventyr dramaturgiskt och fantasy/saga/mytologi förövrigt. Slutsats Fantasy.

Shadow and Claw är fantasy dramaturgiskt och även det kosmetiskt, men scifi i "the big picture". slutsats: Både och.

Och så sitter folk och tycker det är lätt att säga vad något tillhör för genre, tja, ibland är det väl det, men inte alltid. 

September 26, 2006

Kul potatis

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 3:40 am

Rolig blogg om språk.

 

Du är en ateist

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 3:33 am

"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins

September 25, 2006

Citymail-såpan

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 4:30 pm

Jag måste bara posta om ett gammalt inlägg så ni får se den diskussion jag för där med postiljonens apologeter:

May 4, 2006
Citymail
Filed under: Aggressioner - nihonshu @ 1:27 pm

Citymail måste vara begåvningsreservernas tillhåll. Idag i terrorvärmen tröttnade jag och skickade ett brev. Lär er klaga gott folk, är man missnöjd skall man berätta det.
 
"Jag vill klaga över att ERA brevbärare den senaste månaden envisas med att lägga i min brevlåda, brev som skall till helt andra andresser i bostadsområdet där jag bor. Jag har inte varit med om något liknande innan i mitt liv så därför kan jag med säkerhet säga att det beror på mer än slumpen. Det beror på slarviga brevbärare på Citymail. Jag har nog allt sett att det är ERA brevbärare så ni kan inte skylla ifrån er heller. Och det är aldrig samma person vars brev vi får som hamnar hos oss, så det kan ni inte skylla på heller. Det är olika personer och olika adresser varje gång. Ibland, som idag, är det t om helt ensamma brev, som knappast hamnar i min brevlåda "iklämda" mellan annan post. Ensamma brev! Hur kan man bara misslyckas lägga den i rätt brevlåda då? Har ni inga som helst begåvningskrav på era brevbärare?
 
Det har hänt 8 ggr de senaste två månaderna och det börjar därför bli rätt irriterande då det uppenbart beror på slarviga brevbärare.
 
Jag ser inte att jag tänker ta ett fortsatt ansvar för den här felaktiga posten utan tänker helt sonika kasta den i soptunnan hädanefter, så får ni ta ansvaret för försvunna teliaräkningar och inkassobrev som folk skulle fått, för det är ERT ansvar att dela ut posten och att den hamnar i rätt brevlåda, inte mitt. Jag tvår mina händer iaf.
Mvh Daniel XXXXX
XXXXXXXX XX
XXXXX Lund"

11 Comments

   1.

      Ibland kan man undra hur det är ställt. I lägenheten under mig bor en som har ett namn som liknar mitt (dock ett kvinnonamn). Jag har fått post som ska till henne massor av gånger, trots att adressen är tydligt och korrekt skriven. Jag förstår att förväxling kan ske någon gång, men här är det så uppenbart att de inte ens brytt sig om att kolla. Ibland har postutdelningen t.o.m. strukit över det korrekta lägenhetsnumret med kulspetspenna och skrivit dit mitt istället. Argh! (En enda enkel titt på namnlistan i trappan hade ju räckt.)
      Comment by Magnus — May 4, 2006 @ 3:11 pm | Edit This

2.
Hahahahaha! Väntar på dina insändare till kvällstidningarna snart med signaturen “Arg pensionär i Lund” :-)
Du får ju publicera svaret du fick :-D
Comment by Jag — May 4, 2006 @ 6:11 pm | Edit This

3.
P.S. Och bara därför fick jag två felaktiga brev igår. På ett av dem stod namn och adress tydligt, men utan lägenhetsnummer. Då hade posten skrivit dit mitt lägenhetsummer, trots att det alldeles tydligt inte stod mitt namn på kuvertet. *suck*
      Comment by Magnus — May 5, 2006 @ 12:22 pm | Edit This

4.
En värld av klåpare! :-)
Comment by nihonshu — May 5, 2006 @ 12:49 pm | Edit This

5.
Om vi på CityMail är begåvningsreservernas tillhåll (ja, jag förstod att du var ironisk) så måste du vara en av de som vi rensat totalt på begåvning. Om du själv hade kutat runt i trappor, många med brevlådor i så låg höjd att man måste böja och således paja ryggen, i flera timmar varje dag så skulle du nog också tappa koncentrationen några ögonblick då och då, ditt dumma fan!
Comment by Johan — August 25, 2006 @ 5:49 pm | Edit This

6.
Hahahahaha… ja alla kan ju inte ha ett så koncentrationskrävande jobb nej… helt riktigt…
Comment by nihonshu — August 25, 2006 @ 11:10 pm | Edit This

7.
Ja om ni ska hålla på och låta sådär så kanske ni skulle ta och prova på och vara brevbärare för en dag och jag kan nog lova att ni inte skulle sjunga samma visa efter det! (om ni ens skulle klara av att ta er ur sängen nästa dag.) Så sluta gnäll å visa att ni kan göra det bättre själva då!
Comment by charna — September 3, 2006 @ 8:37 pm | Edit This

8.
nihonshu (och även Magnus): Jag vet inte om du var ironisk, men det ser helt klart så ut. Håller med signaturen charna i detta fall, prova själv så får du se hur jävla lätt det faktiskt är (även om jag starkt tvivlar på att du klarar av att gå i trappor och läsa på brev samtidigt). Kan lova att du skulle ligga halvt utslagen på golvet/marken vid dagens slut.

I ett försök att tränga igenom ditt massiva kranium kan jag meddela dig att jag idag delade ut ca 150 kg post, alltså min kroppsvikt gånger två. Detta dessutom på en cykel med icke fungerande handbroms och växlar. Det krävs en tjurskallighet av Guds nåde för att inte bara bryta ihop och skita i allt i såna stunder, ska du veta! Så ja, det kan hända att kanske fyra-fem brev hamnade fel. Fyra fem-brev av ett antal tusen, alltså.
Comment by Johan — September 13, 2006 @ 9:36 pm | Edit This

9.
Märkligt hur jag då tenderar att alltid bli den som är den som drabbas av “4-5 fel av ett antal tusen”… (och nej, vare sig detta eller mitt ursprungsinlägg är ironi)
Comment by nihonshu — September 14, 2006 @ 8:32 am | Edit This

10.
Nihonshu: Mitt förslag är då att du sätter upp en lapp på dörren där du förklarar att du ofta får fel post och ber brevbäraren/-na att vara mer noggranna. Visst, det ingår i jobbet att posten ska hamna rätt, men ibland blir det som sagt fel. Om du får post som ska till en person med liknande eller samma efternamn så kan du skriva hela ditt namn på din brevlåda. Om du får post som ska till en annan i din port kan du sätta upp en lapp där du skriver var vederbörande bor, vi har ju listor som vi sorterar posten efter och ibland står det fel i dem, kanske att en person som bor rakt under/över dig bor i din lägenhet, varpå hans eller hennes post hamnar i din låda.

Comment by Johan — September 25, 2006 @ 3:57 pm | Edit This

11.
Johan lille.

1 Hela mitt namn står tydligt på brevlådan med tryckt text - svart på vitt.
2 Det är inte världens vanligaste namn heller.
3 Breven jag fått fel har inte haft namn eller adresser som påminner om mitt alls. Det har dock varit adresser i samma område. Dvs det är uppenbart slarv.

Allt handlar om slarv alltså, brevbärare som inte klarar av att se mitt namn på brevlådan, eller titta noga på breven han/hon asar med sig klarar troligen inte av att förstå pekfingerinstruktioner på en lapp på min dörr/i mitt trapphus (med hela 4a hyresgäster) på hur de skall dela ut posten heller.

Allt handlar om EN sak: Rekryteraren på posten/citymail och dennes omdöme i vem man bör anställa till ett sånt här ansvarsfullt jobb. Jag hade tex inte passat till det, men jag förväntar mig att de som jobbar med det gör det utan skyltar och instruktioner från kunderna när INGET är vårt fel.

Visst, alla kan vi bli trötta och slarva nån gång. Men 5 ggr på ett år - bara för mig?

Nej det håller inte - inte alls - det är inkompetens eller nonchalans - båda faktorer som gör att personen/erna inte bör få behålla sitt jobb.
Comment by nihonshu — September 25, 2006 @ 4:27 pm | Edit This

 

Nihonshus ateism

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 1:05 am

Varför är jag ateist? Ja det beror inte på okunskap eller på att jag inte sökt inom mig efter andliga svar. Ni läsare som kanske tror att det är så enkelt får tyvärr skola om er i Nihonshus andlighet nu:

Nihonshus andliga resa:

Nångång innan tonåren så började jag undra över det här med guds existens. Sen rätt kvickt efter de tankarna kom gick jag från en identitetslös andlighet och tro på något större till en slags klassisk tonårsrebellisk ateism. Jag tyckte att världshistoriens grymheter och frånvaron av mirakel var ett bra tecken på att ingen gudom fanns. Jag blev fashinerad av satanism och liknande. Jag var mer anti-gud än bara ateist. Jag gick alltså runt och "icke-trodde" på gudar aktivt. Jag plöjde igenom koran, bibel osv genom åren. I kontakt med internet ökade min argumentation, och begreppsvärlden ökade för mig angående religioner, teodicéproblem, nonkognitivism, agnosticism, stark eller svag ateism osv. Känslan bestod, men nu hade jag terminologin bakom allt också. Idag sitter jag och har bokstavligen veckovis av debatterande i bagaget. Jag tror att jag snackat mer om gudars varande än de flesta medelålders präster. Definitivt vet jag att jag utforskat det bredare än dem. Det ser jag i deras bemötande - som för mig ligger på samma nivå som jag var för 15 år sen när det kommer till ämnet ateism. Men känslan idag är oförändrad från när jag var 10 år - den är snarast bara lite mindre frågande och mer bildad.

Nihonshus nonkognitivistiska ateism:

Allt i universum kan förklaras naturligt för mig. Bara begreppet "övernaturligt" ser jag som språklig defekt. Hur kan något vara övernaturligt och samtidigt agera med regler som definierar att INGET kan agera utanför dessa regler. Jag är på den här punkten övertygad om en sak: Finns det övernaturliga är det inte övernaturligt, det är naturligt. Inget kan agera utanför existensens regler. Och då snackar jag inte om fysikens lagar utan faktiskt snarare om semantik: Övernaturligt är ett obegripligt ord som syftar på något som per definition måste vara naturligt - för annars finns det inte. Allt som finns är naturligt, vi behöver inte känna till hur det funkar, men finns det så är det naturligt. 

Det finns fler begrepp som är defekta. Ett sådant är "gud". Vad betyder det egentligen? Jo just det, ett "övernaturligt" väsen. Ok… byt ut det till "naturligt väsen" istället. Okej, men det säger fortfarande inte så mycket. Jag är också ett naturligt väsen. Fler variabler krävs: "omnipotens" är en bra variabel tror jag de flesta håller med om. Vad är det då? Jo förmågan att göra ALLT. Eller nej, det är det inte, du kan fortfarande inte göra omöjliga uppgifter tydligen, tex en sten så tung att man inte kan lyfta den. Utan det handlar om att kunna göra allt som är möjligt att göra. Vad definierar "allt som är möjligt"? Jo universums lagar och regler och logiken. Alltså måste "gud" följa logikens lagar, alltså har gud reducerats från "det där" till något konkret, en mäktig varelse… inte lika imponerande genast. Okej, men endast gud själv kan förstå vad gud är är följddevisen, som jag troligen hört ett par hundra ggr.

Aha.

Byt ut Gud mot Floropiumanaen. Endast Floropiumanaen vet vad Floropiumanaen är. (Hör ni ljudet av tvångströjan som knyter åt min arm nu.) Genast i en analogi så blev det en absurd mening att säga eller hur. Endast ELAKALkfoi+08nöljnf+´d8f9´+af vet vad ´+20348podsarjäjfpweiu betyder…

Nihonshu om "känslan av gud":

Om vi för en stund nu leker med den allmänt vedertagna (ogenomtänkta) förklaringen av att gud trots allt betyder något som ord… Den där euforiska eller filosofiska känslan av något större (som vissa tolliga teologer såg som ett gudsbevis) är det som definierar gud.

Något som självklart inte håller för mig. Åhnej, inte för att jag inte är andlig av mig - jag är bara väldigt kritisk och anser att känslan är ett ogiltigt bevis, en mental illusion skapad av självsuggestion bara. Den där extrema coola andlighetskänslan som troende kallar gud kanaliseras jag på andra saker. Snubben på ravet väcker den i den pulserande reptilhjärnetriggande musiken. Schamanen med sin häxbryggd på svamp. Osv osv. Allt handlar om en sak var den andligheten tar vägen: Suggestion. Vill man se Gud ser man gud i det, vill man se Wakantanka gör man det. Vill man se forna minnen i nån rit med giftiga rötter hos pygmeer gör man det såklart. Suggestionens enorma kraft när eufori blandas in. Andlighet? Gud? Wakantanka? Been there done that.

Åh, jag betvivlar inte att man kan gradera den här känslan och att riktigt medryckande evangelistisk kristendom likt få andra saker väcker andligheten. Halleluja! Men det är fortfarande inte ett bevis för något. Det är fortfarande bara en suggestivt kanaliserad känsla man baserar på en lära man hört.

Nihonshu om Teodicé:

För mig är ursäkterna om fri vilja som ursäkt för guds ovilja/oförmåga att rädda undan ett barn undan en jordbävning patetisk. Man kan ev skylla på människan för krig och våld mellan människor. Men aldrig med vissa typer av naturkatastrofer. En jordbävning är de tektoniska rörelserna i jordskorpan. Inte arvssynd eller fri vilja hos hemska människor. Och allt vi ser är en gud som antingen inte vill göra något åt saken, inte kan, eller helt enkelt inte finns.

Sen tror jag inte på den fria viljan. Sociologin/psykologi/kognitionsstudier och neurovetenskaper visar oss att mänskliga beslut går att förutse med god marginal. Man kan inte förutse ett enda beslut om viljan är det minsta fri. Alla våra beslut följer preferenser och yttre variabler, vår arts beteenden, socialisering och miljöpåverkan. När du väljer mellan vanilj eller choklad är det ett deterministiskt fattat beslut, oavsett om du med flit väljer något som du ogillar bara för att bevisa att "du kan välja".

Nihonshu ur ett satanistiskt perspektiv:

Om gud skiter i spädbarnet är han ett sadistiskt svin - punkt slut

Om gud inte kan agera pga regler är han inte omnipotent - punkt slut

Om gud finns och har skapat oss är det märkligt att precis ALLA våra attribut visar på en primat av arten homo sapiens, och inget mer märkvärdigt än så. Hög IQ är inte bevis för att en gud skapat oss, det är bara ett bevis för att vissa inte är intelligenta nog för att låta bli att tro en massa om hur viktiga de är i universum - dvs hybrisen att tro att man är skapad. Människan är en rädd varelse som fruktar sina naturliga behov, och försöker tygla dem med det effektiva vapnet hybris. Funkar riktigt bra till viss del, men istället får vi en massa frustrationer och religionerna kring vår hybris och existensiella kris kanaliseras i talibaner, Pastor Phelps, korståg och Jihad.

Nihonshu om ateism (sammanfattning plus lite kortare punkter)

Gud är ett meningslöst begrepp som betyder lika lite som &/2948kljdslfkjldsfj

Gud är en sadist som skyller på fri vilja när folk dör av jordbävningar. Vilket gör att guds existens verkar osannolik. Varför skulle en sadistisk gud skapa något överhuvudtaget? Låter som en omständig lek. Eftersom gud uppenbarligen inte är en trevlig prick, så finns han troligen heller inte. Inget bevis mot en guds existens, men en stark indikator på att alla definitioner som finns av en gud som god och omtänksam iaf är helt patetiska.

Gud har aldrig låtit sig testas och prövas offentligt inför alla, utan "vägen till gud" går genom en massa lekar som människan kommit på och som kan förklaras med självsuggestion och dyl snarare.

Gud gör sig definitionsmässigt omöjlig att bevisa likt något annat vanligt. Bekväm ursäkt, det finns en miljard lastbilar med honung i en hemlig dimension - och du kan inte motbevisa mig. Öh nej, men det är inte JAG som tvivlar på ett påstående som har bevisbördan heller…

Det finns en miljon förklaringar som skiljer sig kapitalt åt vad som är sanningen med gud, som alla förutsätter att gud finns. Men bara en som säger att gud inte finns. 1 miljon olika beskrivningar av gud som alla enskilda anhängare med 100% övertygelse hävdar att just deras är den sanna. Och inte en kotte kan bevisa det bättre än nån annan. Jo vissa påstår att de har sett mirakel osv som bevisar att just deras religion är sann. Men märkligt att ingen utomstående någonsin klarat av att dokumentera det.. "märkligt"

Inget i universum behöver en gud för att förklaras även om vi idag inte direkt kan allt om universum. Ingen fråga ens i teorin (som är giltig och inte en psedofråga) behöver variabeln "gud" som potentiell förklaring. Men allt med gud, andlighet och människans behov av detta kan däremot förklaras helt vetenskapligt. Det finns inget i tron på gudar bland människor som bevisar att gudarna finns, men det finns massor med människans beteende kring religion och allt annat som förklarar varför vi tror på gudar utan att dem för den delen finns.

Gud är alltså enligt Nihonshu extremt osannolik som en existens på massor av sätt. Och allt det som kallas "gud" förklaras snarare istället av evolutionära kvarlevor, ett behov för oss att känna oss trygga i den hemska naturen för 3 miljoner år sen. När vår intelligens ökade, kom också pseudofrågorna. "Vad är meningen med allt", "vad jobbigt när min älskade dör, skall hon verkligen bara ruttna i jorden?" Med förmågan att analysera vad som är bäst val, att stanna kvar eller leta nya jaktmarker, att förutse hur lejonet kan angripa mig på savannen, att förstå hur bytena kan finnas längs med vattenhål. Att lista ut var vattenhål kan finnas kommer också som ett brev på posten: "Vad är meningen med allt" - och tyvärr inte med samma brev: "Kanske frågan är ogiltig, måste det finnas en mening verkligen" - utan den upptäcker som jag ser det, bara en handfull som VERKLIGEN tänkt igenom det hela och rannsakat sin hybris, sin existens och varför de kanaliserar andligheten i en tro på en gud.

Nihonshu om att vara ateist:

Det är kallt, hårt, besvärligt och jobbigt att vara ateist ibland (och farligt i många delar av världen). Svaren kring liv och död ger liten tröst eftersom de alla säger att livet är allt som finns. Jag kan säga till mig själv att jag rimligtvis inte kommer lida av döden, eftersom jag tror att allt tar slut då, inklusive förmågan att känna såklart, men sorgen kring en anhörigs död eller personliga tragedier kan jag inte ta hjälp av Jesus, Gud eller dyl. Här MÅSTE jag ta hjälp av mig själv och mina vänner. Jag kan inte kanalisera det in i en tröst som en kristen kan med tilltron på att den anhörige får det bättre hos en gud, jag måste ta mig igenom det och inse att personen är borta, för evigt och totalt borta. Den lider inte, men vi andra gör. Det är inte lätt, ateism är inte lätt. Jag har inga ursäkter, inga tröstelement att ty mig till som ger mig ett svar på varför en god vän dör. Jag har ingen "bra" tröst i att se döden som meningslös och en naturlig process. Jag ser livet som en biokemisk process. Kolväten med attityd. En superkomplex molekyl. Men jag är bara människa, och när någon dör så gör det ont, även om jag vet att personen bara är en klump kolväten, och jag är en klump kolväten som pga evolutionära processer hos flockdjur självklart känner sorg när en pålitlig medlem av flocken försvinner. Screw rationellt tänkande, då lider jag. Men helt utan funktion är inte ateismen. När kristna undrar över himmel och helvete, eller om de skall stå till svars för synder osv, så fruktar jag inget sånt för min egen del. Det är bara i frågan kring anhörigas död som jag upptäckte hur jobbigt det är att vara en varelse som inte tyr sig till tröstförklaringar om "himmelrike" osv. I frågan kring min egen framtida död är det endast tanken på att andra skall lida som besvärar mig - jag själv vet att jag inte kan lida, jag upphör att fungera, min motor lägger av. Den biokemiska processen havererar och jag upphör att existera som medveten varelse på samma sätt som jag inte var det 13.2 miljarder år innan jag föddes. Whats to fear liksom? Nej, döden är de anhörigas plåga. Religionen är deras ursäkt. Individen behöver inte religion för sig själv, men för att hantera de anhörigas död är religionen och tron helt klart en bekvämare ursäkt än det rationella 100% naturalistiska perspektivet.

Så nej - jag kan inte påstå att när det kommer till döden och sorg att ateism är lätt att göra god PR för. Tvärtom. Däremot kan jag påstå att i många andra situationer ger dig den rena förmågan att betrakta universum som en rent naturlig process dig massor av euforiska svindlande tankar. Universum blir inte tristare utan en gud som förklaring bakom dess existens - det blir istället en oerhört fascinerande process. När den kristne tittar ut på människor och se guds skapelser, en flock av människor, potentiella kyrkobesökare, eller lite allmänna filosofiska funderingar på vad personen  gjorde till lunch, vad han gillar för musik osv… så ser Nihonshu detta; En djup fascination över varför vi primater agerar som vi gör, hur man kan koppla personens beteende när den går fram på gatan till vårt ursprungliga beteende kanske för 10 miljoner år sen, var i civilisationsprocessen som socialiseringar dyker upp kring en människas beteenden, varför hon tänker som hon gör, inte bara VAD hon tänker på. Och detta sen i både micro och macroperspektiv kring kolvätenas fantastiska nästan medvetna "vilja" att evolvera och hur det går samman med universums mer komplexa fysiska fenomen. Tid, rum, energi (nej inte tramsenergi nu), materia, dimensioner osv. Varför klumpar av kolväten går längs en gata av bitumen och stenbitar kring kvadratiskt funktionellt formade hus med vissa estetiska mönster unika för den västerländska kulturen. Kanske är det damp jag lider av som gör att jag aldrig bara tittar på en dikt för dess ords "innebörd" utan även på vilket format den är tryckt i, material osv och vem poeten är, denna klump med celler av släktet hominidae utvecklade en extremt lingvistisk förmåga att kanalisera sina tankar i, och varför det finns människor som gör det och vad hade en sån människa gjort i en annan kultur elelr i en tid då skriftspråket hade sett ut då, finns det universell kreativitet hos vissa homo sapiens som sen pga miljön blir vad den blir?…

Jag är glad jag inte har savants syndrom utan att jag bara är lite lätt aspberger-tollig och nördig. Så mycket som jag registrerar och tittar på som naturalist hade jag fått mental härdsmälta. Kom aldrig någonsin och påstå att jag inte funderar kring saker bara för att jag inte funnit gud, jag har funderat bortom begreppet gud sen väldigt länge tillbaka.

Där du ser djupsinne i att lägga andlighet på ett träd ser jag djupsinnet i att förstå varför människor vill lägga andlighet på ett träd.

Nej jag kan inte placera in hela min ateism i rationella förklaringar, en liten portion av mig är lika svag som den kristne, en liten portion av mig baserar till syvene min världsbild och uppfattning på att gudar inte finns på en känsla, en tro, a gut feeling. Jag är asperbergeraktig och observant för allt i universum, inte übermench utan brister ;-)

Brasklapp

Nej ingen brasklapp om min tro nu, utan om vad jag skrev: Jag vet att ateism inte inkluderar annat än gudars varande. Och inte om livet efter döden osv. Men jag inkorporerade det i min ateism nu, för jag definierar den som en religion, just eftersom jag har mer än en avsaknad av en tro på gudar, jag har en världsbild där avsaknaden förklarar en massa annat. 

Andra bloggar om: religion, ateism, kristendom, islam, tro, filosofi, andlighet, skepticism, universum, existens, livet, döden, ateist

September 24, 2006

Maj

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 11:24 pm

Ingen har väl missat det här med HSB som skulle vräka hyresgästen Maj som bott hos dem sen 635 fKr. (Vill först påpeka att följande kommentarer från mig bygger på premissen att vi känner till allt relevant och att inga saker finns i garderoben kring Maj.)

Jag kan helt se framför mig hur styrelsen av den lokala HSB-föreningen resonerat: "Tanten har bott här länge, men det räcker inte som särbehandling. Reglerna gäller för alla, annars blir andra hyresgäster missnöjda…"

Jaha det tror ni… "HSB-intelligentian"…. det är ju exakt så man resonerar som annan boende hos HSB när en granne som bott där sen förra istiden blir behandlad precis som vem som helst som är nyinflyttad…. NOT!

Jag tror jag inte är ensam om att reagera så här istället: Hade jag bott hos HSB och det visade sig att plikttrogna inbetalningar under många år och att man varit en allmänt god hyresgäst inte skulle ge mig god status och lite särbehandling vid kriser hade jag blivit JÄVLIGT missnöjd. Vad är poängen att sköta sin hyra om det inte kan ge en fördel vid sämre tider? Det är ungefär som at säga att om Nisse ostraffad och Helge straffad 20 ggr innan skulle få exakt samma straff för samma brott - tom lagen och juridiken är mer flexibel än privata regler ibland när småpåvar får bestämma. Detta är jantelagen in i absurdum. Man får inte tro att man är speciell bara för att man skött sig i mer än ett halvt sekel…

Det är moraliskt otrevligt, oempatiskt och visar på ett kallt och kliniskt samhällsklimat det som HSBföreningen står för - och det är kommersiellt förkastligt för det ger HSB usel PR..

Tack o lov verkar de flesta grannar och medlemmar i den lokala föreningen nu har blivit förbannade på styrelsen för det här, så den ryker oavsett vad som händer. 

Yttrandefrihet

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 2:08 pm

Vad fan sysslar vi med i Europa när vi låter hot diktera vår yttrandefrihet? En yttrandefihet vi i princip nyss lyckades med att kämpa oss till i ett historiskt perspektiv.

September 22, 2006

Öppna gränser och globalisering

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 12:51 am

En mastodontpost. Ni som argumenterar starkt för helt öppna gränser i världen och globalismens under. Ni får gärna förklara för mig varför det skulle göra något bättre i världen för mig här i Sverige?

Nihonshus syn på Globalism, fråga ett: Jo jag förstår väl den teoretiska principen med att "rätt sak görs på rätt plats". Varför tillverka gympaskorna i Borås när man kan tillverka dem mycket billigare i Beijing - vinsten minskar för företaget liksom. Men säljs skorna verkligen billigare till mig i Lund sen än vad de gjorde när de tillverkades i Borås? Vem förrutom företaget tjänar på det här? Om företaget flyttar, då försvinner ju: Jobb och skatteintäkter. Jo, dem i Kina tjänar på det ja, men jag? Och boråsaren? Och Sverige? Har ni några konkreta exempel på när flyttad produktion till billigaste produktionslandet faktiskt lett till billigare priser för mig som kund förresten? Och hur går det för de som jobbade på fabriken i Borås, vad tjänar de istället som är bättre än jobbet? Billigare skor? Blev skon billigare i affären? Vem är det som tjänar på det, och på vilket sätt gör det livet bättre för nån jag bryr mig om? Dvs när man flyttar produktionen från ett ställe till ett annat, varför skulle det gagna stället som blir av med jobben? Det är ju trots allt så att företagen flyttar ju långt ifrån alltid förlustproduktioner - utan man vill maximera produktionsvinsten. Så istället för att ha en 20% vinst, vill man ha en 120% vinst. Men hur kommer det tillbaka till platsen och folket som blir av med företaget? Billigare varor? Finns det konkreta bevis för det och att företagen inte bara sväljer den ökade vinsten?

Fråga två: När man producerar sakerna på "bästa plats i världen". Då är det ju oerhört lite som längre kan lokalproduceras då det nästan alltid finns ställen där sakerna kan produceras bättre. Det innebär ju att det är svårt att upprätthålla en levande landsbyggd på många platser. Smått ineffektiva lantbruk i Norrland tex. Men hur kul skulle Sverige se ut med ett par superlantbruk i mälardalen och skåne tycker ni? För mig stinker den här aspekten av kommunism och kollektivistisk estetik. Det lilla har aldrig en chans mot det stora. En grisfarmare i Höör kan inte konkurrera med Griskött AB i Danmark och får stänga ner. Nej visst - detta är en dystopi, som långt ifrån alltid sker, då folk på många platser är extremt lokalpatriotiska, och faktiskt betalar ett par kronor extra när de vet att det är lokalproducerat. Men i ärlighetens namn, lokalpatriotism håller bara liv i de små lantbruken ett par år extra innan Griskött AB köper upp marken för foderproduktion. Det är en otrevlig industriell estetik i ett industrialiserat jordbruk. Inte världens viktigaste fråga - men jag tycker inte om tanken på en död kultur och landsbyggd för att maten skall vara så billig som möjligt.

Fråga tre: Om det är billigast att fånga torsken i Nordsjön, billigast att paketera den i Vietnam, och den sen skall säljas åter igen i Sverige. Då har torsken transporterats femtielva miljarder km innan den når min mun. För att kosta så lite som möjligt. Jag betvivlar inte alls att det rent ekonomiskt är så. Men MILJÖN då. Långa transporter på båtar, tåg, flyg, lastbilar har ökat ENORMT de senaste 20 åren, i takt med globaliseringen. Så länge fraktskeppen inte går på biobränsle, är transporterna extremt miljöförstörande. Torsken som åkte till Vietnam och tillbaka må vara billigare än torsken som fiskaren i Simrishamn drog upp, den kanske tom smakar bättre - MEN den förgiftade förbannat mycket mer miljö på vägen till mitt fat. Jag hör ALDRIG globalismens förespråkare förklara detta på ett trovärdigt sätt. Någon som vill ge det ett försök nu?

Nihonshus syn på öppna gränser och invandring: Med öppna gränser kan arbetskraft röra sig obehindrat efter företagens behov. Något som förutsätter att alla VILL röra sig obehindrat. Det leder som jag ser det till att folk rör sig otvivelaktigt i EN riktning: Mot västvärlden. Det är här de höga lönerna finns, och den höga levnadsstandarden, här är ont om krig, ont om förföljelse, ont om miljökatastrofer. Nej här finns inte alltid jobben, men folk kommer ändå att komma hit mer än flytta om gränsen var helt öppen. Jag kan se en teoretisk vinst i att Sverige befolkning skulle mångdubblas - på LÅNG sikt. Rent ekonomiskt håller jag nog trots allt med - det är bra för företagen med lätt tillgång på arbetskraft.

Samtidigt, så finns det inte mycket som säger att folk stannar kvar och spenderar sina löner här, utan att de skickar hem lönen, dvs pengar flyter ur landet till ett annat land. Positivt globalt sett, men inte för de länder som är attraktiva att nyttja. Visst, företaget fick sin arbetare, men lönen han tjänade försvann till viss del ut ur landet och kom aldrig i cirkulation här igen. I en statslös värld med hyffsat jämn levnadsstandard hade detta varit ett mindre problem. Men nu är vi jävligt långt från en sån värld. Det är alltså möjligt att extrem globalism och öppna gränser leder till mycket positivt. Men jag ser än så länge lika många bekymmer och obesvarade frågor. Mer utopi än realism.

Invandring 2: En annan aspekt är en trend vi ser i världen idag - när världen globaliseras, då håller folk hårdare tag i sina identiteter i bästa fall, men i många fall får man identitetskriser och så radikaliseras man till extremism. Detta är klassisk flockdjursmentalitet - något jag inte ser mångkulturens och globalismens förespråkare förklara - om ni ens verkar begripa det. Här verkar ni i min synvinkel helt naivt se detta som ett "litet bekymmer" om ni ens ser problemet. Men som jag ser det torde trenden över världen säga er något. Vad jag menar? Jo följande fenomen:

1 Religion - när den sekulariseras och moderniseras kommer motreaktionen, ofta extrem och radikal. Talibaner, evangelister i USA, kreationister, new age-flum. "oskyldiga" små fenomen - som ledde  9/11 tex.

2 Nationalism - När den ofta illusoriska bilden av identiteten fräts upp. Bilder av en förlorad barndomsvärld osv. Då växer avskyn mot det som man ser som det nya. Här är Homo Sapiens EXTREMT konservativ. Vi avskyr överlag att våra trygga rötter försvinner, i det ser vi nämligen att dem vi är försvinner. Kan tyckas rationellt illa. Men så är det och det bekämpas knappast med en fortsättning. Folk är alla lite xenofobiska - det ligger i vår natur att inte vilja kasta oss med glädje över allt nytt och kasta väck allt gammalt. Balansen där emellan som mångkulturens förespråkare verkar se som problemfri, är allt annat än problemfri om man tar hänsyn till den lilla variabeln människan. Den som glöms bort när det bohemiska multireligiösa multikulturella samhällets lovsång sjungs. Missförstå mig rätt nu, jag är inte emot mångkultur, jag ogillar faktiskt nationalisternas konformistiska syn på vad som är svenskt och vad som hör hemma här eller inte. Däremot vill jag gärna se att fler inser de identitetsproblem som kaoset av många kulturer leder till. Ju fler kockar, desto sämre soppa. Eller rättare sagt: Häll i hela ditt kryddskåp i en soppa, och ingen jävel kan längre peka ut de enskilda kryddorna tillslut. Det är faktiskt grundläggande sociologi: Människan behöver en identitet, och ju svårare den är att peka ut för henne, desto vagare och svagare blir hon i sin identitet. Varför tror ni att invandrare ibland stolt basunerar ut: "jag är kurd" - jo för att de behöver kunna placera sig i en kontext, nämligen "världen". Mångkulturens ivrigaste förespråkare glömmer ibland att det behöver svenskar med. Och när vi låter det gå lite för långt och nationell stolthet har klassats som fult lite väl länge, då kommer motreakationen. Och den vi sett nu, med SD nästan i riksdagen, snälla nån, det är en piss i Nilen mot vad identitetskris och bitterhet kring det KAN leda till.

Man MÅSTE tvinga ut invandrare med TVÅNG i samhället, överallt, förvägra dem rätten att klumpa sig samman tryggt bland landsmän i sina förortslägenheter och såklart förvägra kommuner självbestämmanderätten att vägra ta emot folk (så länge det inte handlar om vansinne såklart - dvs inte tvinga en ort med 5000 pers ta emot 1000 flyktingar).

För annars får vi öar i landet med främmande kulturer - där segregationen leder till oändligt många potentiella framtida bekymmer. Se bara på Paris och bränderna där, tro inte att det inte kan ske här om det vill sig illa. Och för att integrationen skall funka och konflikterna skall minska - så kan man enligt mig inte alls tänka tanken på helt öppna gränser idag. Det pallar liksom vare sig den svenska småbyggdsmentaliteten och xenofobin av. Eller tex bittra integrationsovilliga muslimer av. Det skulle leda till en rejäl kris för landet. Så, globalister och öppna gränsförespråkare - tills ni har en trovärdig lösning på det här med identitet skall hanteras i en global, gränslös värld (som inte handlar om tron på att homo sapiens nöjer sig med att identifiera sig som homo sapiens, för det är fan i klass med att tro på storken i naivitet) - så kommer jag fortsätta vara emot helt öppna gränser. Sjävlklart släppa in behövlig arbetskraft och flyktingar, men inte ekonomiska lycksökare hur som helst. Och framförallt för dem som kommer hit som flyktingar: Tvinga dem att bo i "Häljarp" och "Svedala" och inte i Rosengård och Landskrona. För vill dem inte integreras, men tvunget komma in i landet, ja då får vi fan tvinga dem integreras - för vår och deras skull.

September 21, 2006

Liberal eller konservativ?

Filed under: _ Gamlabloggen - nihonshu @ 11:55 pm

Är jag liberal eller är jag konservativ? Min uppfattning är att jag är socialliberal med en del konservativa aspekter. This is why:

1 Jag tror på en framtida global värld med gemensamma mål, med betoning på FRAMTIDA. Idag är det inte en chans i helvetet att fundamentalistisk islam, evangelistisk kristendom och stark ateism funkar ihopa när man sätter det på samma plats. Men vem vet, om 1000 år kanske… Det är ju ett mål att sträva efter, även om jag finner mångkulturens förespråkare som oerhört naiva och farliga idag. Idag ser vi över hela världen starka motreaktioner mot globaliseringens kulturella effekter. Folk söker med vapen och blod efter sin unika identitet - flockdjuret homo sapiens HATAR att marginaliseras till ett stort kollektiv. Vi VILL känna särart och en unik ställning hela tiden. Och det känns som det krävs 5 världskrig, 10 förintelser, 20 profeter och ett globalt hot för att få människor att ena sig. Vi får väl nästan hoppas på att aggressiva aliens kommer, så homo sapiens äntligen hittar något att enas mot. 200 års krig mot rymdvarelser och vinst - och homo sapiens vision om en global multikulturell värld i fred och harmoni kanske funkar. Slutsats: Konservativ (men med siktet mot motsatsen) - jag tror inte på liberalismens 100% öppna gränser över hela världen eller det multikulturella kaosets charm. Jag ser problem med identitetskriser och våld i allt detta. Homo Sapiens klarar inte av det.

2 I sängen, där har varken staten, kyrkan, godtemplare, imamer eller grannen ett SKIT att göra med vad som förekommer och händer hur bisarrt det än är. Vill folk gifta sig med en get, sin syster, en säck med lera eller med en av motsatt kön - är det DERAS sak. Jag tror inte på att något samhälleligt förfall kommer av att vi inte lever i monogama kristna förhållanden. För i ärlighetens namn, det är en jävligt modern konstruktion i ett 10 miljoner år långt perspektiv. Slutsats: Liberal (så in i helvete)

3 Jag tror inte på vapnens förlovade lösning på något, jag tror inte på krig, jag tror på det fria ocensurerade rationella ordets vinst över dumheten. Jag ser vapen som en avdankad lösning på problem, som leder till nya och som vi bör sträva bort från. Slutsats: Liberal (ibland kallas tron på fria vapen för vapenliberalism, det är dock inte det jag syftar på med mitt "liberal" här, utan på det faktum att det trots allt är konservativa människor som älskar vapen - inte liberaler)

4 Jag tror inte på att det är en bra lösning att staten får lyssna och undersöka allt vad medborgarna gör i kampen för frihet. Det känns som friheten som måste vakas över konstant med övervakningskameror är en svag och illasmakande frihet - eller en "icke-frihet". Slutsats: Liberal

5 Jag tror inte att folk innerst inne är vettiga eller begåvade, utan det är något man måste lära sig bli. Jag tror därför på att den mer begåvade eliten guidar och hjälper andra. Dvs individen vet fan inte alltid bäst. Det sagt så anser jag INTE att alla auktoriteter alltid vet bäst, tvärtom urvattnas elitismen av att det inte är eliten som dikterar, utan en populistiskt vald grupp. Det är inte meriter som styr utan snyggast leende. Och sen kan elitism snabbt övergå i saker som kommunism, diktatur,  teokrati eller populism. Tyvärr. Slutsats: Oavgjort (utopisk elitist)

6 Jag tror inte samhället mår helt bra av för snabb förändring. Dvs revolutioner skapar ärr och motreaktioner. Men samtidigt tror jag starkt på att samhället hela tiden måste anpassa sig efter ny kunskap och nya trender, för att inte bli dogmatiskt och förtryckande. Dvs jag anser INTE att det var bättre förr, utan att framtiden alltid ligger i utveckling Slutsats: Oavgjort

7 Jag tror inte att världen mår bra av en ohämmad ekonomi. Faktorer som miljöskador och socialt skyddsnät löser sig inte nödvädigtvis av sig självt - iaf känns påståendet om att det skulle göra det i den helt superliberala utopin, just som en ren utopi. Jag tror på en viss kollektiv insats utanför det privata. Inte bara en nattväktarstat, utan även en stat som styr med hårda lagar kring miljö och skydd. Jag tror inte på den ultimata lyckan i den totala individuella friheten faktiskt - för när det kommer till kritan är vi ett flockdjur på mer än ett sätt. Slutsats: konservativ

Så här skulle jag kunna fortsätta i hundra punkter till… och framförallt gå mer in i detaljfrågor. Och  som ni märker … jag är inte jämn i min uppfattning, ibland superliberal, ibland superkonservativ. Nu har jag inte argumenterat i detalj heller VARFÖR jag har en uppfattningen jag har på varje punkt, bara mest redogjort - så kom inte med pladder om att det är tunnt, jag kan nog argumentera för varje punkt på beställning ifall någon undrar.

Jag väljer som sagt att kalla mig just socialliberal, men med konservativa inslag. Om ingen har en bättre beskrivning för mig att nyttja? :-)

Get free blog up and running in minutes with Blogsome | Theme designs available here